15.03.2012
Рецензія на книжку:
Т.Череп-Пероганич. Із саду — дві стежини : художньо-документальна повість, етюди
Мене приємно вразила художньо-документальна повість «Із саду — дві стежини». В основі сюжету — долі рідних сестер Галини та Надії, які народилися і виросли на хуторі Тимки. Старша, Галина, поїхавши на навчання до Києва, закохалася і, потонувши у вирі почуттів, забула про обачність. Її коханий зник, чи, можливо, загинув, залишивши на згадку про себе сина… Не витримавши осуду батька, Галина покинула дитину й хотіла покінчити життя самогубством. Але їй судилася інша доля з новими випробуваннями.
Романтичні мрії Надії холоднокровно знищила війна. Щоб врятувати доньку комсомолку від примусових робіт у Німеччині, батько видав її заміж за випадкового хлопця. І життя пішло шкереберть…
Події обох частин повісті розгортаються в першій половині ХХ століття. Проте
всі відомі віхи нашої історії того часу вплетені у сюжет дотично. Вони здебільшого
лише допомагають зрозуміти неминучість описаного розвитку подій. Почуття Галини близькі до почуттів Шевченкової Катерини і демонструють читачеві традиційний для українців упродовж багатьох віків світогляд. А доля Надії — приклад понівечення будь-яких родинних цінностей жорнами історії.
Цікаві персонажі батьки сестер — Іван Лагурецький, який за будь-яких обставин
приймає жорсткі, проте в перспективі правильні рішення, і його дружина, яка мовчки підкоряється чоловікові. Для батька головне — майбутнє дітей, у тяжкі моменти — просто виживання. І часу для вагань немає. Такі люди, як Іван Лагурецький, без перебільшення, — справжні герої свого часу. Саме на їхню долю випало найбільше перемін і лихоліть, але вони намагалися прожити свій вік чесно.
Дуже глибокими, як на мене, є старобасанські “Життєві етюди”, якими Тетяна
Череп завершує свою повість. У них яскраво проявляється життєва філософія авторки, її поетична душа.
Талант Тетяни Череп — унікальне поєднання лірики, народної мудрості, любові до рідної землі.
Євген Букет
(Джерело:
«Слово Просвіти» №11 (648), 15—21 березня 2012, стор. 13)
|