Лєшек Колаковський. Похвала неконсеквентності....

 
Лєшек Колаковський. Похвала неконсеквентності...
Книжки за жанрами

Всі книжки (1667)

Колонка

Проект з "Родимками" Іри Цілик - дещо інакший. Це була настільки вдала Ірина книжка (а ми знаємо, що говоримо, - не інтуітивно, а за статистикою), що нам було дуже шкода, що вона розійшлася в такій малій кількості друкованих примірників, більшість читачів надали перевагу скачуванню умовно безкоштовної електронної версії, не переймаючись запропонованою післяплатою. Авторам не звикати. Але кількість і тривалість цих скачувань навіть після того, як книжку припинили рекламувати в мережі, примушували нас шукати іншого продовження цій історії.

Новий проект реалізовуватиме освітні програми у сфері літератури, книжкової справи, літературного менеджменту та дотичних сферах суспільного життя, які пов’язані з роботою над текстом.

Отож, в нашому випадку кожен двадцятий захотів скачані електрони матеріалізувати в паперовій версії. Оце і є „рекламна користь” від вільного розповсюдження інформації (піратів), щоправда, непряму рекламу не так вже й легко, а пряму шкоду теж неможливо порахувати, бо значна частина тих, хто скачував, просто не отримала б доступу до паперової книжки, навіть якщо дуже хотіла б: книжка була на полицях переважно київських книгарень та мережі книгарень «Є».

Книголюбам пропонуємо купить мебель
для ваших книг.
Шафи зручні для всіх
видів книг, окрім електронних.
www.vsi-mebli.ua

zahid-shid.net

Телефонный спрвочник Кто Звонит

Життя бентежне, але не зле, як казала одна наша знайома. Тому нам
доводиться давати рекламу, щоб підтримувати сайт проекту. Але ж Вам не складно буде подивитись її? Натискати на ці посилання зовсім необов’язково , але якщо Вам щось впало до вподоби - дозволяємо . З повагою, колектив "Автури".
Рецензія

04.09.2013

Рецензія на книжку:
Лєшек Колаковський. Похвала неконсеквентності, або Як бути консервативно-ліберальним соціалістом
(Переклад: Матіяш Богдана)

Особисто для мене, збірка есеїв Лєшека Колаковського «Похвала неконсеквентності, або Як бути консервативно-ліберальним соціалістом», що вийшла у видавництві «Грані-Т», стала, мабуть, найприємнішою книжковою новинкою цього року. Іронічні, але водночас проникливі та глибокі тексти польського філософа, в більшості вже відомі мені раніше, зібрані разом під однією ошатною обкладинкою, в майстерному українському перекладі Богдани Матіяш й у супроводі вдумливої й чутливої до нюансів української рецепції творчості Колаковського передмови Ярослава Грицака, стали набувати дещо іншого звучання та значення. Незмінною залишалась лише інтелектуальна насолода, яка від початку супроводжувала моє знайомство з творчістю польського філософа.

Як зазначає у передмові автор упорядник збірки Ярослав Грицак, ідея полягала в тому, щоб «заразити» Колаковським українського читача, зібравши в одній книжці його найсмішніші та найкоротші есеї, як-от: «Як бути консервативно-ліберальним соціалістом», «Моє життя з урахуванням просто-таки божевільного успіху у жінок», «Повна і коротка метафізика», «Загальна теорія не-садівництва» тощо. Отже, статті, представлені у цій збірці, репрезентують насамперед одну з авторських іпостасей Колаковського – постать «блазня», який прагне іронією й сміхом демаскувати загальноприйнятні релігійні та світські абсолюти. На це ж вказує і Грицак у своїй передмові, зазначаючи, що «своє призначення Колаковський бачив у тому, щоб бути блазнем при жерцях – тих, хто проголошує великі універсальні теорії» (с. 24). Така постава є дійсно надзвичайно важливою, оскільки вона передбачає відвагу на те, щоб кинути виклик усталеним переконанням та цінностям, а водночас вразливість на несправедливості та суперечності, що в них закладені.

Поряд із цим, зображення Колаковського лише як блазня було б великим спрощенням і непорозумінням. Протягом свого життя польський філософ пройшов довгий шлях еволюції, який, як слушно зазначає у своїй передмові Грицак, можна було б описати як перехід від марксизму до християнства, але і такий опис був би певним спрощенням. На думку польського історика ідей Павла Шпєвака, у вимірі філософської творчості Колаковського ця еволюція полягає в тому, що постать блазня поступово зникає, його змінює «скептик», який залишається в творчості філософа до самого кінця. Натомість, від початку 1970-х років на перший план в працях Колаковського виходить постать «священика», який відкидає характерний для блазня релятивізм і не боїться ставити фундаментальні питання про існування абсолютної реальності, sacrum, присутність зла в світі тощо.

Великим плюсом цієї збірки є те, що поряд з постаттю блазня в ній представлені також іпостасі скептика (наприклад, есеї «Fabula mundi та ніс Клеопатри», «Наш веселий апокаліпсис. Проповідь на кінець світу» та «Епістемологія стриптизу») та священика (есей «Диявол у політиці»). Читачеві, який уперше зустрічається з постаттю Колаковського, це дає можливість доторкнутись до різних вимірів багатої та різноманітної творчої спадщини польського філософа і може заохотити до подальшого, більш глибокого ознайомлення з ними.

Ярослав Грицак у своїй передмові провокативно пише, що «не знати, хто такий Колаковський – це великий сором, не читати його – це великий гріх» (с. 7). Навіть якщо в цих словах і є певне перебільшення, варто погодитися з львівським істориком у тому, що ця публікація є особливо важливою в українському інтелектуальному контексті, однією з найбільших проблем якого залишається його провінційність. Як видається, діалог і дискусія з інтелектуалами рівня Лєшека Колаковського є добрим способом подолати цю хворобу, не втрачаючи при цьому почуття гумору…

Володимир Склокін

(Джерело: Historians)

Реклама
Rambler's Top100