14.01.2012
Рецензія на книжку:
Апалькова Ірина. Хорознавчий лексикон : посібник з хорознавства
РЕЦЕНЗІЯ
на навчально-методичний посібник «Хорознавчий лексикон»
для студентів вищих навчальних закладів культури і мистецтв І-ІІ рівня акредитації
зі спеціальності «Народна художня творчість» спеціалізації «Народно - пісенне
мистецтво», складений Апальковою І.О. - викладачем циклової комісії хорових дисциплін
Канівського училища культури і мистецтв Черкаської обласної Ради
Навчально-методичний посібник «Хорознавчий лексикон» Ірини Апалькової, створений на основі теоретичного осмислення багатої практики хорового мистецтва. Це перша досить вагома спроба об'єднати весь матеріал хорознавства в одній роботі.
На жаль, більшість посібників з даної дисципліни були укладені на матеріалах російської хорової музики, а творчість українських композиторів - диригентів та хормейстерів як минулого, так і сучасності, залишились маловідомими. Саме перші три розділи цієї роботи знайомлять нас з давніми хоровими традиціями на Україні, які започаткували видатні хорові диригенти, композитори, відомі діячі, і на сучасному етапі розвиваються представниками відомих шкіл хорового мистецтва. Ще однією з переваг даної роботи є те, що в ній зроблено акцент на темах, які є ключовими у хорознавстві і складають основу теоретичної та практичної підготовки диригентів і співаків.
Цікаво і компактно викладений розділ про хорові колективи: їх характеристика за типами і видами, виконавськими напрямками, вокально-технічними можливостями, комплектуванням хорових партій.
Ґрунтовно і детально подається матеріал в темі «Класифікація голосів та їх співацький діапазон», а також повна характеристика типів співочих голосів, тембрових різновидів кожного типу голосу, вказуються їх діапазони.
Вдало автор подає своє бачення щодо визначення складових співочого дихання в темі «Хорове дихання, його роль в звукоутворенні. Основні види хороврго дихання». Також визначена класифікація дихання за типами і видами, акцентується важливість ланцюгового дихання.
Доступно для засвоєння студентами розроблена тема «Процес голосоутворення. Атака звуку». Підкреслено важливість природного голосоутворення і тісно пов'язаної з ним атаки звуку та її застосування.
В темах «Інтонація і стрій» та «Ансамбль хору» розмежовані функції кожного з елементів хорової звучності і, водночас, простежується їх тісний взаємозв'зок в досягненні професійного рівня виконання творів. Зокрема, теми «Засоби художньої виразності та орфоепія в хорі» висвітлюють детальну роботу в хорі над голосними та приголосними звуками, вказують на найбільш типові недоліки дикції в співі та методи їх усунення. Важливе місце відводиться засобам художньої виразності в процесі виконання хорового репертуару.
Цінним в роботі є і те, що матеріал подано доступно, тому він може бути освоєний студентами самостійно.
Разом з викладеним вище пропоную:
1. Тему «Дитячий хор. Періодизація дитячого голосу та його функціональні можливості» розташувати перед темою «Класифікація голосів та їх співацький діапазон».
2. Переглянути термінологію: зупинка дихання на затримку дихання, стуляти зв'язки на змикати зв'язки, фразировка на фразування, учбовий посібник на навчальний посібник.
Посібник І.О.Апалькової логічно побудований (поєднує як історичний, так і теоретичний аспекти), систематизований на основі української музичної культури, доступний для сприйняття як студентами, фахівцями хорового співу, так і аматорами народної творчості. Він безумовно сприятиме якісній підготовці керівників хорових колективів та вокалістів.
Робота може бути рекомендована до друку з метою використання у навчально - виховному процесі навчальних закладів культури і мистецтв І-ІІ рівня акредитації .
Рецензент:
викладач КВНЗ Київської обласної
ради «Коледж культури і мистецтв» Мирослава Сергіївна Кренців
Кренців Мирослава
(Джерело:
рецензія)
|